Kamera-lehti
5/2000 kysyi sivulla 32
yleisövihjettä diafilmille ilmestyneisiin
kuvioihin.
Huhtikuun 6.-7. 2000 yön komeita
revontulia
kuvatessaan Ensio Kempe löysi
jälkikäteen kuvistaan outoja
rengaskuvioita.
Kuviot ovat monen kiinnostavan sattuman
tulos.
Pienellä järjestelyllä onnistuin
mielestäni rekonstruoimaan tilanteen
sisätiloissa säädylliseen
vuorokaudenaikaan.
Kamera-lehdessä olleesta kuvasta
voidaan
renkaat perustellusti päätellä
interferenssin aikaansaamiksi.
Lisävihjettä antaa renkaiden
symmetrisyys, keskisyys ruudulla ja renkaiden
välin tihentyminen keskustasta poispäin
siirryttäessä.
Näin selkeän interferenssikuvion
syntyminen valokuvaustilanteessa
edellyttää hyvin suurta valon
monokromaattisuutta, koska optiset matkat ovat
valon aallonpituuteen nähden huomattavan
suuria, millien luokkaa.
Revontulet lienevät ainoa luonnossa
havaittava ilmiö, jossa esiintyy
merkittävässä määrin
monokromaattista (yhden aallonpituuden) valoa.
Kamera-lehden esimerkin kuvassa dominoiva väri
on vihreä. Revontulien vihreä väri
aiheutuu happiatomeista, jolloin emittoituneen
valon aallonpituus on 557,7 nm.
Toinen edellytys kuvion syntymiselle on
interferenssiä aiheuttavat pinnat. Renkaiden
tiheysjakautuma johtaa ajatuksen tasopintoihin.
Arvelenkin, että kuvaajalla oli objektiivin
edessä kirkas suodatin optiikkaa suojaamassa.
Myös optiikan sisällä tai takana
oleva tasolasi saa saman ilmiön aikaan.
Nyt minulla olikin eväät
yrittää optisen tilanteen rakentamista.
Revontulia on hieman vaikea
järjestää, joten korvikkeena toimi
aivan tavallinen loisteputki, jossa ei ole lainkaan
sitä valkoisena hohkaavaa loisteainetta.
Loisteputken elohopealla on erittäin voimakas
vihreä spektriviiva, jonka aallonpituus on
546,1 nm. Lampun edessä oli valoa tasaamassa
valkoinen akryylimuovi. Elohopealla on toki
muitakin näkyvän alueen spektriviivoja,
joista osan sain pois laittamalla akryylin
päälle pienen palasen vihreää
muovia (n:o HT 139 LEE:n suodatinnäytepakasta)
Kamerana oli uskollinen, mutta nykymittapuun
mukaan säälittävän
vajaapikselinen digikamera AGFA ePhoto 1280.
Suodatinta markkeerasi palanen tavallista
ikkunalasia, jota pidin objektiivin edessä.
Yllätyksekseni rengaskuvio näkyi
LCD-etsimessä heti ensimmäisellä
kokeilulla. Zoomasin optiikan teleasentoon ja
muutaman kuvan jälkeen riensin tietokoneen
ääreen. Tulos oli erinomaisen selvä.
Syntyvän kuvion saa harvajakoisemmaksi
ohuemmalla lasilla. Alla olevat kuvat on otettu
käyttämällä 1,2 mm paksua
lasia.
Interferenssikuvion voimakkuus riippuu
pääasiassa lasipinnoissa tapahtuvasta
heijastuksesta. Koska
käyttämässäni lasissa ei ollut
minkäänlaista
heijastuksenestokäsittelyä, oli kuvio
maksimaalisen selkeä. Vastaava koe
käyttäessäni B+W:n suodatinta, jossa
yksikerroksinen pinnoite, tuotti huomattavasti
heikomman kuvion. Laadukkaalla
monikalvosuodattimella koko ilmiö olisi
ehkä jäänyt huomaamatta.
Renkaiden koko on myös suoraan
riippuvainen valon aallonpituudesta. Kuvasin renkaat samoilla
asetuksilla suodattimia käyttäen
keltaoranssin ja sinisen spektriviivan valossa.
Sininen viiva on elohopean F-viiva, jonka
aallonpituus on 486,1 nm. Viivojen tiheyksistä
voi halutessaan määrittää
keltaoranssin tapauksen aallonpituuden.
Rengaskuvio on siis interferenssikuvio,
joka aiheutuu suodatinlasista. Revontulien valon
monokromaattisuus mahdollistaa melko
ainutkertaisella tavalla ilmiön esilletulon.
Kaikenkaikkiaan on kyseessä
mielenkiintoinen ilmiö, josta en hatarasta
muististani ja suppeasta alan kirjallisuudestani
löytänyt mainintaa. Revontulia lienee
syytä jatkossa kuvata ilman suodatinta.
Lisätietoja revontulista
Kari Kaila: Revontulet -
kansankäsityksistä tutkimukseen.
Tähtitieteellinen
yhdistys Ursa, 1998
Lisätietoa interferenssistä
löytyy monista fysiikan ja optiikan
oppikirjoista. Samankaltainen koejärjestely ja
sille teoria löytyy esim:
Richards, Sears, Wehr, Zemansky:
Modern University Physics, Addison Wesley, Fourth
printing 1964, s.669-673
|